Poznaj sześć kluczowych zasad, dzięki którym nie tylko uchronisz firmę przed bankructwem, ale przygotujesz ją do dalszej ekspansji i przegonisz konkurencję.

Jeśli chcesz dobrze wykorzystać obecną sytuację, to czas kryzysu musi stać się czasem refleksji i wyciągania wniosków z dotychczasowego sposobu działania oraz bardzo racjonalnego i strategicznego zarządzania. Bo przecież w kryzysowej sytuacji nie chodzi tyko o to, aby przetrwać, owszem jest to najważniejsze, ale też trzeba wyciągnąć wnioski i zmienić to co zmiany wymaga, aby jak najszybciej dostosować się do nowej rzeczywistości i dalej iść na przód.

Kiedy zaczyna się kryzys, pomimo różnych spekulacji i przewidywań tak naprawdę nikt do końca nie wie jak będzie głęboki i jak długo potrwa, ale dwie rzeczy są zawsze pewne: rynek prędzej, czy później się odbije, a jego podział nie pozostanie taki sam. Przy każdym dołku gospodarczym scenariusz jest zawsze podobny: część firm z "dużą zadyszką", ale utrzyma się na powierzchni, te bez kapitału i nastawione na przeczekanie zbankrutują, a Ci, którzy dostrzegą dla siebie szanse i szybko się dostosują do nowych realiów, staną się jeszcze silniejsi.

Prezentuję poniżej 6 zasad, które pomogą Ci nie tylko przeprowadzić firmę przez kryzys, ale pomogą w wykorzystaniu trudnej sytuacji do zbudowania przewagi konkurencyjnej i przygotowaniu się na kolejne kryzysy, gdyż zgodnie z maksymą Warrena Buffetta, największego inwestora i jednego najbogatszych ludzi na świecie kryzys pokazuje bardzo ważną rzecz: “Gdy fala opada dopiero wówczas okazuje się kto pływał nago”.

REALNIE OCEŃ SWOJĄ SYTUACJĘ

Odrzuć na bok emocje, stereotypy, uprzedzenia, wrodzony optymizm lub pesymizm - otwórz arkusz Excel i dokładnie policz:

jakie masz miesięczne koszty utrzymania firmy
jakie masz obecnie przychody z działalności
jak dużą poduszką finansową dysponuje firma

Zrobienie takich wyliczeń pomoże Ci odpowiedzieć na pytanie ile miesięcy firma będzie w stanie funkcjonować bez poprawy sytuacji na rynku. Jeśli Twoja firma nie dysponuje kapitałem zapasowym, to masz pierwszy wniosek na przyszłość. W tłustych latach nie wydaje się wszystkiego co się zarabia, nawet na inwestycje, bo chude lata wcześniej, czy później nadejdą i co wtedy? Liczenie na szczęście, że jakoś się uda, niejednego właściciela firmy doprowadziło do bankructwa. Jeśli już jesteś w takiej sytuacji i Twoja firma "leci na oparach" to musisz podjąć szybkie i zdecydowane działania. Jakie, tego dowiesz się w dalszej części.

STWÓRZ PLAN DZIAŁANIA

Jeśli nie masz przygotowanego planu, to cały czas musisz zmagać się z reagowaniem na bieżącą sytuację i zastanawiać się jaką decyzję podjąć - to jest i frustrujące i stresujące. Na bazie realnej (matematycznie policzonej) oceny sytuacji stwórz trzy scenariusze rozwoju sytuacji dla Twojej firmy:

scenariusz pesymistyczny - zdarzy się wszystko najgorsze co przewidujesz
scenariusz optymistyczny - wszystko ułoży się tak jak tego chcesz
scenariusz najbardziej prawdopodobny - najprawdopodobniej tak się rozwinie sytuacja, cześć z planowanych rzeczy się uda, a cześć nie pójdzie po Twojej myśli

Co powinien zawierać plan? Przede wszystkim powinien to być plan finansowy, który wdrożysz w zależności od rozwoju sytuacji:

cięcie kosztów stałych,
upłynnianie majątku,
plan redukcji konkretnych etatów,
plan działań konkretnych działań sprzedażowych i marketingowych.

STWÓRZ PLAN DZIAŁANIA

Stan kryzysu jest zbliżony do stanu zagrożenia życia, decyzję trzeba podejmować w sposób przemyślany, ale szybko, bez zbędnego przeciągania, bo inaczej prawdziwym stanie się powiedzenie: ”operacja się udała, tylko pacjent nie przeżył”. Z pewnością w podejmowaniu decyzji pomaga wcześniej przygotowany plan reagowania, wówczas poruszasz się po wcześniej wytyczonym szlaku. Jeśli planu nie masz, to Twoje emocje utrudnią Ci podejmowanie dobrych, ale trudnych decyzji, szczególnie takich jak sprzedaż elementów majątku - na przykład Twoje "wypasione" auto, lub zwolnienie pracowników z którymi jesteś emocjonalnie związany.

SZYBKO DOSTOSUJ SIĘ DO OBECNYCH REALIÓW

Zdolność adaptacji to jedna z kluczowych umiejętności biznesowych - nie tylko w czasach kryzysu. Bez umiejętności reagowania na rynek firma nie będzie się rozwijać, a w dłuższym horyzoncie czasowym będzie miała problem, aby przetrwać. Za przykład niech posłużą takie marki jak: KODAK, czy NOKIA, które swego czasu były liderami.

Jeden z moich klientów znany producent kotłów i pomp ciepła, zamiast czekać na koniec pandemii, kiedy znów można będzie wznowić stacjonarne szkolenia dla wykonawców i serwisantów już w pierwszych miesiącach po lockdown'ie wdrożył oferowaną przez moją firmę platformę do szkoleń video. W czasie kiedy ich konkurenci czekali na powrót do normalności my zrealizowaliśmy 4 projekty szkoleniowe w formie e-learningu. Zauważyłem, że niektóre firmy zaczęły robić dla swoich klientów live’y na Facebooku, jeszcze inne prowadzą webinary za pomocą dedykowanych platform. To tylko kilka z wielu przykładów dobrej reakcji na obecną trudną sytuację - każdy sposób aktywności jest lepszy, niż czekanie i nic nierobienie.

RENEGOCJUJ WARUNKI

Kryzysowa sytuacja to dobra okazja, a często konieczność do wynegocjowania lepszych warunków współpracy ( jeśli nie na stałe to przynajmniej na ten trudny czas.), które w normalnej rynkowej sytuacji nie byłyby możliwe do uzyskania. Jeśli zatem wynajmujesz lokal negocjuj obniżenie czynszu, negocjuj lepsze warunki handlowe u swoich dostawców, negocjuj rozłożenie płatności na raty z bankami, firmami leasingowymi, kontrahentami, urzędem skarbowym. Jeśli firma zaczyna mieć problem z płynnością finansową - możliwości jest wiele, ale ją poprawić, ale pamiętaj, że to Ty musisz wyjść z inicjatywą.

PRZYGOTOWUJ SIĘ DO LEPSZYCH CZASÓW

Pamiętaj, że kryzys w końcu minie, więc nie możesz nastawić się tylko na to, aby przetrwać, ale musisz też myśleć co dalej. W jakim miejscu będzie Twoja firma kiedy sytuacja wróci do normalności, czy nowej rzeczywistości. Zrób wszystko, aby Twoja firma była dalej, niż przed kryzysem i dalej, niż Twoi konkurenci.

Zachęcam Cię do dobrego wykorzystania czasu przestoju, wykorzystaj czas na rzeczy na które zawsze go brakowało - zdobądź od swoich klientów listy referencyjne, a jeszcze lepiej video rekomendacje. Poproś klientów o umieszczenie rekomendacji Twojej firmy w takich serwisach jak Google i Facebook. Wykorzystaj media społecznościowe do utrzymywania kontaktu ze swoimi klientami i buduj markę w świadomości potencjalnych klientów - nagrywaj filmy edukacyjne, instruktażowe, organizuj spotkania video.

Jeśli dzisiaj będziesz robić to, czego inni nie robią, to te wszystkie działania staną się paliwem do zdobycia przewagi konkurencyjnej w momencie gdy rynek zacznie się odbijać i na pierwsze efekty nie będziesz musiał długo czekać. Pamiętaj, że kryzys to najlepszy moment na zdobywanie rynku i pozyskiwanie dobrych pracowników.

Gdyby właściciele i managerowie odpowiedzialni za strategiczne zarządzanie firmą mieli cały czas świadomość tego, że po kryzysie zawsze przychodzi koniunktura, a po koniunkturze będzie kolejny kryzys i zgodnie z tą świadomością podejmowali decyzje, to dzisiaj uniknęlibyśmy wielu trudnych, a czasami wręcz dramatycznych sytuacji.

Jeśli uważasz, że treść tego artykułu jest wartościowa i może komuś pomóc, to udostępnij go w mediach społecznościowych klikając w odpowiednią ikonkę. Podziel się swoją opinią.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zbudować ponadprzeciętny zespół sprzedaży, który zagwarantuje Twojej firmie stabilność, przewidywalność i dwucyfrowe wzrosty, to kliknij w przycisk poniżej i odbierz BEZPŁATNY dostęp do treningu wideo.