W tym artykule opowiem o tym, jakie parametry wpływają na skuteczność pracowników oraz jak nimi umiejętnie zarządzać. Zawarte tu wiedza pomoże Ci również łatwiej i trafniej podejmować te najtrudniejsze decyzje - czy i kiedy należy zwolnić pracownika.

Jako konsultant biznesowy z ponad 10 letnim doświadczeniem, wiem, że w zależności od tego, czy zapytam o to kierownika, dyrektora, prezesa, czy właściciela lub pracowników to uzyskam w tej samej organizacji inne powody, czy rady co zrobić, aby pracownicy pracowali lepiej, a organizacja byłą bardziej skuteczna.

Tak to prawda punkt widzenia zleży od punktu siedzenia, stąd też często Zarządy, czy Właściciele firm decydują się na przeprowadzenie audytów, aby określić tzw. powody obiektywne.

Skuteczność pracowników zawsze zależy głównie od trzech poniższych elementów, jednak w zależności od rodzaju pracy i stanowiska te czynniki w różnym stopniu wpływają na skuteczność pracowników - im prostsza praca tym większe znaczenie ma motywacja, a mniejsze umiejętności.

POSTAWA  - WIEDZA  - UMIEJĘTNOŚCI

Upraszczając powyższy model można stwierdzić, iż skuteczność pracownika zależy od dwóch parametrów, czy CHCE i czy POTRAFI. Jeśli na osi X umieścimy wartość CHCE, a na osi Y POTRAFI i oznaczymy na nich dwa wskaźniki niski i wysoki, to otrzymamy 4 kombinacje, a poniżej znajdziesz wskazówki co robić w każdej z czterech sytuacji.

ZATEM CHCE CZY POTRAFI?

CHCE i POTRAFI – wysokie kompetencje i wysoki poziom motywacji / zaangażowania. W takiej sytuacji po prostu mu NIE PRZESZKADZAJ, niech dalej robi swoje. Nie utrudniaj, ale daj mu znać, że w razie potrzeby jesteś gotów, aby mu pomóc.
CHCE ale NIE POTRAFI – głównie dotyczy to pracowników mało doświadczonych – takiego pracownika należy szkolić, zadbać o podwyższenie jego kompetencji, gdyż jeśli nie zainwestujesz w jego rozwój, to stanie się pracownikiem sfrustrowanym i w konsekwencji będziesz musiał/a go zwolnić.
NIE CHCE ale POTRAFI – zwykle dotyczy to doświadczonych, ale wypalonych pracowników lub chwilowo zdemotywowanych np. brakiem obiecanej podwyżki, słabymi wynikami, brakiem rozwoju lub stagnacją firmy lub zmianami które zostały ostatnio wprowadzone. W takiej sytuacji należy zdiagnozować przyczynę spadku motywacji pracownika głównie poprzez rozmowę, gdyż jeśli tego nie zrobisz, to prawdopodobnie znajdzie on sobie inną pracę, a Ty stracisz dobrego pracownika.
NIE CHCE i NIE POTRAFI – kiedy to czytasz to sobie myślisz zwolnić!!!!. Racja, ale takie sytuacje najwięcej rodzą nieporozumień, żalu, nienawiści, a czasami wręcz depresji zwolnionych pracowników, którym (w ich poczuciu) nikt nie dał sygnału, że coś jest nie tak, nie dał szansy poprawy.

Tak więc zanim zakomunikujesz swoją decyzję pracownikowi, że go zwalniasz, zalecam wdrożenie planu naprawczego z precyzyjnie określonymi parametrami i celami do osiągnięcia, aby kiedy minie ten czas zarówno Ty jak i zwalniany pracownik mieli taką samą lub przynajmniej zbliżoną ocenę sytuacji. Zrobisz niewielki wysiłek, a urośniesz w oczach zwalnianego pracownika (będziesz szefem z ludzką twarzą, a nie „chamem, który mnie zwolnił nie wiadomo za co”.

Łatwiej będzie Ci również przeprowadzić rozmowę zwalniającą, bo masz się do czego odwołać, a być może plan naprawczy obudzi pracownika, weźmie się w garść i dzięki temu będziesz mieć dobrego pracownika, który już był skreślony - takie sytuacje mają też miejsce (sam je miałem).

Mam nadzieję, że ta krótka analiza pomoże Ci w pracy managera, jeśli spodobał Ci się ten artykuł to udostępnij w mediach społecznościowych lub prześlij znajomym link. Podziel się też Twoją opinią, doświadczeniem w komentarzu.

Jeśli chcesz dowiedzieć się jak zbudować ponadprzeciętny zespół sprzedaży, który zagwarantuje Twojej firmie stabilność, przewidywalność i dwucyfrowe wzrosty, to kliknij w przycisk poniżej i odbierz BEZPŁATNY dostęp do treningu wideo.