W tym artykule opowiem o tym, jakie parametry wpływają na skuteczność pracowników oraz jak nimi umiejętnie zarządzać. Zawarte tu wiedza pomoże Ci również łatwiej i trafniej podejmować te najtrudniejsze decyzje - czy i kiedy należy zwolnić pracownika.
Jako konsultant biznesowy z ponad 10 letnim doświadczeniem, wiem, że w zależności od tego, czy zapytam o to kierownika, dyrektora, prezesa, czy właściciela lub pracowników to uzyskam w tej samej organizacji inne powody, czy rady co zrobić, aby pracownicy pracowali lepiej, a organizacja byłą bardziej skuteczna.
Tak to prawda punkt widzenia zleży od punktu siedzenia, stąd też często Zarządy, czy Właściciele firm decydują się na przeprowadzenie audytów, aby określić tzw. powody obiektywne.
Skuteczność pracowników zawsze zależy głównie od trzech poniższych elementów, jednak w zależności od rodzaju pracy i stanowiska te czynniki w różnym stopniu wpływają na skuteczność pracowników - im prostsza praca tym większe znaczenie ma motywacja, a mniejsze umiejętności.
POSTAWA - WIEDZA - UMIEJĘTNOŚCI
Upraszczając powyższy model można stwierdzić, iż skuteczność pracownika zależy od dwóch parametrów, czy CHCE i czy POTRAFI. Jeśli na osi X umieścimy wartość CHCE, a na osi Y POTRAFI i oznaczymy na nich dwa wskaźniki niski i wysoki, to otrzymamy 4 kombinacje, a poniżej znajdziesz wskazówki co robić w każdej z czterech sytuacji.
ZATEM CHCE CZY POTRAFI?
CHCE i POTRAFI – wysokie kompetencje i wysoki poziom motywacji / zaangażowania. W takiej sytuacji po prostu mu NIE PRZESZKADZAJ, niech dalej robi swoje. Nie utrudniaj, ale daj mu znać, że w razie potrzeby jesteś gotów, aby mu pomóc.
CHCE ale NIE POTRAFI – głównie dotyczy to pracowników mało doświadczonych – takiego pracownika należy szkolić, zadbać o podwyższenie jego kompetencji, gdyż jeśli nie zainwestujesz w jego rozwój, to stanie się pracownikiem sfrustrowanym i w konsekwencji będziesz musiał/a go zwolnić.
NIE CHCE ale POTRAFI – zwykle dotyczy to doświadczonych, ale wypalonych pracowników lub chwilowo zdemotywowanych np. brakiem obiecanej podwyżki, słabymi wynikami, brakiem rozwoju lub stagnacją firmy lub zmianami które zostały ostatnio wprowadzone. W takiej sytuacji należy zdiagnozować przyczynę spadku motywacji pracownika głównie poprzez rozmowę, gdyż jeśli tego nie zrobisz, to prawdopodobnie znajdzie on sobie inną pracę, a Ty stracisz dobrego pracownika.
NIE CHCE i NIE POTRAFI – kiedy to czytasz to sobie myślisz zwolnić!!!!. Racja, ale takie sytuacje najwięcej rodzą nieporozumień, żalu, nienawiści, a czasami wręcz depresji zwolnionych pracowników, którym (w ich poczuciu) nikt nie dał sygnału, że coś jest nie tak, nie dał szansy poprawy.