Poznaj sześć kluczowych zasad, dzięki którym nie tylko uchronisz firmę przed bankructwem, ale przygotujesz ją do dalszej ekspansji i przegonisz konkurencję.
Jeśli chcesz dobrze wykorzystać obecną sytuację, to czas kryzysu musi stać się czasem refleksji i wyciągania wniosków z dotychczasowego sposobu działania oraz bardzo racjonalnego i strategicznego zarządzania. Bo przecież w kryzysowej sytuacji nie chodzi tyko o to, aby przetrwać, owszem jest to najważniejsze, ale też trzeba wyciągnąć wnioski i zmienić to co zmiany wymaga, aby jak najszybciej dostosować się do nowej rzeczywistości i dalej iść na przód.
Kiedy zaczyna się kryzys, pomimo różnych spekulacji i przewidywań tak naprawdę nikt do końca nie wie jak będzie głęboki i jak długo potrwa, ale dwie rzeczy są zawsze pewne: rynek prędzej, czy później się odbije, a jego podział nie pozostanie taki sam. Przy każdym dołku gospodarczym scenariusz jest zawsze podobny: część firm z "dużą zadyszką", ale utrzyma się na powierzchni, te bez kapitału i nastawione na przeczekanie zbankrutują, a Ci, którzy dostrzegą dla siebie szanse i szybko się dostosują do nowych realiów, staną się jeszcze silniejsi.
Prezentuję poniżej 6 zasad, które pomogą Ci nie tylko przeprowadzić firmę przez kryzys, ale pomogą w wykorzystaniu trudnej sytuacji do zbudowania przewagi konkurencyjnej i przygotowaniu się na kolejne kryzysy, gdyż zgodnie z maksymą Warrena Buffetta, największego inwestora i jednego najbogatszych ludzi na świecie kryzys pokazuje bardzo ważną rzecz: “Gdy fala opada dopiero wówczas okazuje się kto pływał nago”.
REALNIE OCEŃ SWOJĄ SYTUACJĘ
Odrzuć na bok emocje, stereotypy, uprzedzenia, wrodzony optymizm lub pesymizm - otwórz arkusz Excel i dokładnie policz:
jakie masz miesięczne koszty utrzymania firmy
jakie masz obecnie przychody z działalności
jak dużą poduszką finansową dysponuje firma
Zrobienie takich wyliczeń pomoże Ci odpowiedzieć na pytanie ile miesięcy firma będzie w stanie funkcjonować bez poprawy sytuacji na rynku. Jeśli Twoja firma nie dysponuje kapitałem zapasowym, to masz pierwszy wniosek na przyszłość. W tłustych latach nie wydaje się wszystkiego co się zarabia, nawet na inwestycje, bo chude lata wcześniej, czy później nadejdą i co wtedy? Liczenie na szczęście, że jakoś się uda, niejednego właściciela firmy doprowadziło do bankructwa. Jeśli już jesteś w takiej sytuacji i Twoja firma "leci na oparach" to musisz podjąć szybkie i zdecydowane działania. Jakie, tego dowiesz się w dalszej części.
STWÓRZ PLAN DZIAŁANIA
Jeśli nie masz przygotowanego planu, to cały czas musisz zmagać się z reagowaniem na bieżącą sytuację i zastanawiać się jaką decyzję podjąć - to jest i frustrujące i stresujące. Na bazie realnej (matematycznie policzonej) oceny sytuacji stwórz trzy scenariusze rozwoju sytuacji dla Twojej firmy:
scenariusz pesymistyczny - zdarzy się wszystko najgorsze co przewidujesz
scenariusz optymistyczny - wszystko ułoży się tak jak tego chcesz
scenariusz najbardziej prawdopodobny - najprawdopodobniej tak się rozwinie sytuacja, cześć z planowanych rzeczy się uda, a cześć nie pójdzie po Twojej myśli
Co powinien zawierać plan? Przede wszystkim powinien to być plan finansowy, który wdrożysz w zależności od rozwoju sytuacji:
cięcie kosztów stałych,
upłynnianie majątku,
plan redukcji konkretnych etatów,
plan działań konkretnych działań sprzedażowych i marketingowych.