Czy warto angażować się budowanie marki firmy lub marki osobistej zarówno na Instagramie jak i na Facebooku, skoro właścicielem obu platform jest ten sam człowiek Mark Zuckerberg? Czym różnią się te platformy i co daje obecność na Instagramie? Wyjaśniam.

Zakup Instagrama przez firmę Zuckerberga był jedną z największych transakcji na rynku IT, kwota 1 mld dolarów musi robić wrażenie. Jeśli nie jesteś przekonany co do obecności twojej firmy na tym portalu to wcale mnie to nie dziwi. Ja również jeszcze całkiem niedawno uważałem, że #Instagram jest dla nastolatków, modelek i celebrytów. Ponieważ coraz częściej spotykałem się z artykułami i badaniami mówiącymi o dynamicznie rosnącej społeczności tego serwisu, zacząłem temat śledzić. Ostatecznie postanowiłem samodzielnie to narzędzie przetestować pod kątem biznesowym.

ZAŁOŻYŁEM KONTO

Wystartowałem ze swoim profilem w połowie kwietnia 2019 roku. Efekt? Poniżej prezentuję wyniki i wnioski:

moja społeczność stworzona od początku maja 2019 liczy obecnie prawie 7.000 osób i została zbudowana zupełnie bezpłatnie, czyli bez użycia botów i płatnych reklam,
przyrost obserwatorów (z angielskiego zwanych followersami) mojego profilu na początku profilu to ok. 100 osób tygodniowo, aktualnie rośnie już w wolniejszym tempie,
w tym czasie miałem 8 zapytań o współpracę biznesową. Cztery osoby były zainteresowane moimi usługami w zakresie rozwoju sprzedaży, pozostałe 4 chciały mi sprzedać swoje usługi,
rozpocząłem też kilka ciekawych korespondencji z osobami, które wcześniej czy później zostaną moimi klientami w zakresie platformy szkoleniowej
biorąc pod uwagę liczbę osób, która lubi moje wpisy/posty oraz zostawia swoje komentarze, nastąpił niewątpliwy wzrost rozpoznawalności mojej marki i to wśród osób, które wcześniej mnie w ogóle nie znały

Możesz powiedzieć w porządku, jeśli ktoś jest konsultantem, trenerem lub świadczy inne tego typu usługi to Instagram może mieć dla niego sens, ale jaki biznes może z tego wyjść dla producenta lub dystrybutora? Dlaczego miałbym angażować w to swoją energię?

Widziałem bardzo dobrze prowadzone profile na Instagramie również w branżach technicznych, które wokół siebie zbudowały duże społeczności i to zarówno wykonawców, projektantów, producentów jak i dystrybutorów. Dlatego nie mam najmniejszej wątpliwości, że to wcześniej bądź później przełoży się na sukcesy biznesowe.

ZAINWESTUJ

Inwestowanie w Media Społecznościowe to maraton, a nie sprint. Należy pamiętać, że każdy twój odbiorca to przede wszystkim człowiek, który przyjmuje tak jak ja i Ty od czasu do czasu rolę klienta. Warto pamiętać, że ludzie kupują w pierwszej kolejności od ludzi, a nie jako firmy od firm. Posiadanie społeczności skupionej wokół twojej marki, społeczności z którą masz kontakt i która darzy Cię sympatią i zaufaniem, jest obecnie jednym z największych zasobów firmy.

Koniunktura wcześniej czy później się skończy, a dużej społeczności fanów marki nie uda się zbudować w kilka tygodni czy nawet miesięcy. Tylko duża grupa odbiorców generuje znaczne efekty.
Ponadto warto pamiętać, że trudno jest budować rozpoznawalność, utrzymywać jakiekolwiek relacje z kilku, czy kilkunastotysięczna grupą klientów lub potencjalnych klientów. Możesz mieć kontakt z taką społecznością w zasadzie tylko za pomocą takich narzędzi jak e-mail marketing czy media społecznościowe.
Według danych Instagram w połowie 2021 roku skupiał w Polsce już ponad 9 milionów osób, a czas spędzony na nim przez użytkowników nieustannie rośnie. Wielu twoich klientów i potencjalnych klientów jest z pewnością użytkownikiem Instagrama.

BUDUJ SPOŁECZNOŚĆ

Jak mądrze i świadomie budować społeczność? Wiele firm traktuje Media Społecznościowe jak kolejną stronę internetową, a więc ich profile wyglądają jak tablica ogłoszeń. Umieszczają przede wszystkim informacje o produktach, promocjach, zapominając o ludzkim, społecznym celu mediów. Muszę przyznać, iż przez pierwsze 3-4 lata korzystania z Facebooka popełniłem ten sam błąd.

Media społecznościowe służą przede wszystkim do budowania rozpoznawalności marki i budowania społeczności sympatyków marki, czyli potencjalnych klientów. Tak więc zanim zacznie się na tej społeczności zarabiać trzeba ją przeprowadzić przez cztery poniższe etapy:

POZNAJ NAS
POLUB NAS
ZAUFAJ NAM
KUPUJ U NAS

Trzeba też pamiętać, iż ten proces nie trwa tydzień lub nawet miesiąc, ale jest to działanie długofalowe.

ZROZUM RÓŻNICĘ

Jaka jest główna różnica pomiędzy Facebookiem, a Instagramem? Facebook służy głównie do edukacji społeczności, której celem ma być zbudowanie świadomości marki, rozwiązań, budowanie autorytetu poprzez dawanie wartości.
Warto zatem publikować treści o tym jak rozwiązać za pomocą konkretnego urządzenia, produktu dany problem, czy też pokazywać jakie korzyści płyną dla klienta z tego, że wdrożyliście nowe rozwiązanie, że zbudowaliście nowy magazyn, że otworzyliście nowy oddział. Warto też informować społeczność o pewnych trendach zmianach w przepisach, które mają znaczenie w Waszej konkretnej branży oraz jaki to będzie miało wpływ na produkowane lub sprzedawane przez waszą firmę urządzenia.

Można pomyśleć o publikacji testów porównawczych produktów, zdjęć referencyjnych, video referencji zadowolony klientów i tak dalej.
Na Instagramie prezentuje się głównie life-style, czyli życie firmy pokazane od tej mniej formalnej i mniej oficjalnej strony. Pokazujemy bardziej ludzi niż produkty. Pokazujemy zdjęcia ze spotkań, imprez firmowych (ale tylko te przyzwoite), akcji charytatywnych, sponsoringowych, hobby i zainteresowania pracowników, relacje z wizyt na targach, konferencjach i tak dalej.

CZY WARTO ZAŁOŻYĆ PROFIL NA INSTAGRAMIE?

W mojej ocenie warto. Zanim się jednak podejmie decyzję o budowaniu profilu na Instagramie, to warto odpowiedzieć sobie na proste, ale bardzo ważne pytania. Warto je sobie zadać również w kontekście prowadzenia fanpage na Facebooku, czy kanału na YouTubie.
Dlaczego Twoi potencjalni klienci mają polubić, obserwować profil twojej firmy? Jaką wartość będziesz dawać na swoim profilu klientom lub potencjalnym klientom? Jakie treści zamierzasz tam publikować, które przeprowadzą Twoich potencjalnych klientów przez 4 etapy o których pisałem wcześniej?
Odpowiedź na te pytania pozwoli zachować spójny kierunek i spójne treści. W przeciwnym razie wszystko, co będziesz publikować, będzie przypadkowe, a tym samym nie przyniesie zauważalnych w firmie korzyści.

FACEBOOK VS. INSTAGRAM

sposób korzystania - z Instagrama zdecydowanie najwięcej ludzi korzysta na telefonie i tablecie. Użytkownicy Facebooka to mniej więcej w połowie osoby przeglądające go na komputerach, a w połowie na urządzeniach mobilnych ( przy czym stale rośnie przewaga tych długich)
rodzaj publikowanych treści - Instagram to przede wszystkim zdjęcia z krótką treścią lub krótkie filmy tak zwane relacje (nagrywane często na żywo) na Facebooku występuje więcej różnych form publikacji postów. Często osoby piszą bardzo długie wpisy z opiniami, pod którymi toczą się dyskusje i wymiany poglądów,
hejt - na Instagramie nie ma w zasadzie dyskusji, są zwykle krótkie komentarze, może też z tego powodu można powiedzieć, iż nikt nikogo nie hejtuje,
sposób budowania społeczności - na Instagramie jeszcze można budować społeczność za darmo (wymaga to jednak wiedzy) na Facebooku zbudowanie większej społeczności wymaga dziś albo sporych nakładów finansowych lub mnóstwo czasu na tworzenie i publikowanie angażujących treści. Najlepiej połączyć obydwie formy. Dla porównania - pozyskanie jednego fana za pomocą płatnej reklamy jest 3-4 razy droższe na Facebooku niż na Instagramie,
hejt - na Instagramie nie ma w zasadzie dyskusji, są zwykle krótkie komentarze, może też z tego powodu można powiedzieć, iż nikt nikogo nie hejtuje,
koszty reklamy - Instagram jest jeszcze dość tanim medium reklamowym, Facebook w zasadzie już nie. Aby tanio #reklamować się na #Facebooku, trzeba mieć duże doświadczenie. Aczkolwiek w porównaniu z innymi mediami nadal jest to bardzo korzystne narzędzie
bezpośrednia sprzedaż produktów lub usług - możesz sprzedawać produkty lub usługi bezpośrednio na Facebooku. Instagram zdecydowanie służy do przekazania informacji i przekierowania potencjalnego klienta na zewnętrzną stronę
jakość treść - Facebook wymaga publikacji bardziej profesjonalnych zdjęć i materiałów niż Instagram, gdyż średnio post na Facebooku żyje 7 do 10 dni, później już na tablicy spada tak nisko że jest niezauważalny, na Instagramie post żyje 24-48 godzin.

Mam nadzieję, że ta analiza pomoże Ci w podjęciu decyzji, czy warto angażować się w budowanie społeczności na Instagramie.

Jeśli spodobał Ci się ten artykuł to udostępnij go w mediach społecznościowych klikając na odpowiednią ikonkę.

Zapisz do newslettera, jeśli chcesz otrzymywać powiadomienie o nowych artykułach,  które pojawiają się na BLOGU.